Week 2 in Solo

9 september 2018 - Surakarta, Indonesië

Hoi allemaal,

vandaag weer een nieuwe blog over de 2e week van onze stage in Solo. De week is ontzettend snel voorbij gegaan, omdat we een vol programma hadden. We begonnen onze week met een les in een masterclass op de universiteit. Jammer genoeg was deze in het Bahasa, waardoor wij geen idee hadden wat er nou eigenlijk verteld werd. Elke woensdag en donderdag gaan wij een les volgen op de universiteit om kennis te maken met het studeren in Indonesië. We hopen dat deze lessen soms in het Engels geven worden, zodat we er ook nog iets aan hebben.

Tijdens onze stageperiode hebben we een kantoor gekregen op de universiteit waar we kunnen werken, vergaderen en overleggen met onze begeleider Rully. Na de les zijn we hier heen gegaan om te beginnen met het onderzoek over de wijken van ons project. De wijken noemen ze hier ook wel "Kampungs". Kampung Sewu en Kampung Mipitan Sewu zijn de wijken waar wij ons op focussen tijdens de stageperiode. Na een dagje op kantoor gaan we meestal rond 4 uur afronden en richting huis. Hier chillen we dan nog even en gaan dan  een hapje eten in een lokaal restaurantje. Dinsdag hebben we ook weer gewerkt in ons kantoor en vooronderzoek gedaan naar de Kampungs.

Woensdag en Donderdag zijn we op een internationale conferentie geweest over architecture and build environment, ook wel Senvar 2018 genoemd. Hiervoor zijn meerdere internationale gastsprekers uitgenodigd om te vertellen over hun onderzoek, waar na afloop ook vragen over gesteld konden worden. Veel sprekers konden niet heel goed Engels, waardoor het lastig was om de aandacht bij de presentatie te houden. Wel was het erg leerzaam om te horen over de verschillende onderwerpen van de onderzoeken. Na afloop van de conferentie hebben we in opdracht van Rully  een reflectie geschreven over onze ervaring en welke sprekers wij het beste vonden.

Op de conferentie hebben we meerdere buitenlandse professoren ontmoet die samenwerken met onze begeleider Rully en de universiteit waar we stage lopen. Eén van deze professoren is Catherine, een professor van een universiteit in Toulouse, Frankrijk. Zij doet onderzoek naar hoe de mensen leven in een Kampung in Indonesië, zij doet haar onderzoek in dezelfde Kampungs als wij. Zaterdag en Zondag hebben we samen met Catherine, Rully en de 4 studenten die ons helpen de Kampungs verkend. Beide Kampungs hebben veel problemen met plastic vervuiling, wateroverlast in het regenseizoen en gebrek aan sanitaire voorzieningen. Zaterdag zijn we naar Kampung Mipitan Sewu geweest, dit was een kleinere wijk met weinig inwoners. We werden heel hartelijk ontvangen en hadden gelijk een connectie met de kinderen in de wijk. Om kennis te maken met de omgeving zijn we erdoorheen gaan lopen en hebben we wat foto's gemaakt. Het was heel heftig om te zien hoe die mensen daar leven, overal waar we keken lag plastic. Ze hebben daar geen opruimsysteem en gooien vrijwel al hun afval in de rivier die langs de Kampung loopt. De meeste huizen hebben geen eigen badkamer, waardoor er veel publieke toiletten en douches zijn waar de hele wijk gebruik van maakt. Kampung Sewu is een grotere wijk waar het iets beter georganiseerd is. Ook in deze wijk vindt je dezelfde waterproblemen en vooral plastic vervuiling. Het wordt voor ons een enorme uitdaging om met goede praktische ideeën te komen om de bevolking bewust te laten worden van de problemen in de wijk. Volgende week gaan we dieper in op de wijken en uitzoeken waar de nou echt problemen vandaan komen.

Salam!

Groetjes van ons

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade