Laatste loodjes tot aan de eindpresentatie!

26 november 2018 - Surakarta, Indonesië

Selamat datang di blog baru lainnya! (welkom op weer een nieuwe blog!)
Met nog 3 weken te gaan komt het einde in zicht en wordt het tijd om deze stage af te ronden.

De laatste 3 weken moeten we ons prototype gaan maken en testen door middel van het geven van een workshop. We hebben alle 4 een ander onderwerp, dus ook 4 verschillende prototypes. Een korte uitleg zodat jullie ook een idee hebben wat we gaan doen:

Charlotte maakt een "Card for Life " waarop een schoonmaak schema staat die de mensen kunnen volgen om een paar keer per week hun badkamer en wc goed schoon te maken. Daarnaast komen er ook voorbeelden op van schone en vieze wc's en waterbakken om duidelijk het verschil aan te kunnen geven. Als 2e prototype wordt er een design geprint op handdoeken die laat zien hoe je goed je handen wast na een wc bezoek.

Martijn maakt een website met daarop alle evacuatie routes van de wijk en wat mensen moeten doen tijdens een overstroming. Bijvoorbeeld waar ze waardevolle spullen tijdelijk kunnen opbergen totdat de overstroming voorbij is. Met deze website hoopt hij meer aandacht te vestigen op hoe mensen moeten omgaan met een overstroming.

Timon heeft het onderwerp plastic vervuiling en gaat zorgen voor betere verzamelplekken voor het afval. In de wijk wordt het vuil nu vaak op straat gegooid of naast de rivier, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Door betere verzamelplekken te creëren zal de wijk een stuk schoner worden.  De bewoners weten dan waar zij het afval naar toe kunnen brengen zodat het opgehaald kan worden.

Julia heeft als prototype The Trash Trap bedacht. In de wijk zijn veel kleine watergangen waar afval in ophoopt. Dit afval wordt verzamelend in de grote watergang waar door middel van een sluis het water wordt afgevoerd op de rivier. Niet alleen het water wordt afgevoerd, maar dus ook al het afval wat ervoor zorgt dat de waterkwaliteit van de rivier achteruit gaat. Het prototype bestaat uit 3 filters die van grof naar fijn vuil filtert en ervoor zorgt dat het afval niet in de rivier komt. Het verzamelde afval wordt hergebruikt of gerecycled in de wijk.

De workshop zorgt ervoor dat de bewoners van de wijk ook echt betrokken raken bij ons project. Wij zijn 4 maanden lang bezig geweest in hun wijk, dus zijn zij natuurlijk erg benieuwd naar het resultaat. De workshop worden in de weekenden gegeven, want dan zijn de meeste mensen vrij. In totaal gaan we 2 workshops geven, in het weekend van 1 en 2 december gaan Charlotte en Martijn. Het weekend van 8 en 9 december zijn Timon en Julia aan de beurt. Door het doen van de workshops hopen we de bewoners mee te geven dat met simpele dingen er toch een hoop veranderingen gemaakt kunnen worden.

Na de workshops hebben we tijd om een poster en powerpoint te maken voor onze eindpresentatie op het Urban Social Forum (USF). Dit zal plaatsvinden in het weekend van 15 en 16 december. Hierna hebben we nog 2 dagen om afscheid te nemen van alle mensen die we hier hebben ontmoet. Natuurlijk nemen we Rully en de studenten die ons hebben geholpen nog mee uit eten om ze te bedanken. Misschien doen we ook nog wel een avondje karaoke, want daar zijn ze hier helemaal gek op.

Ons doel is natuurlijk om de stage met een goed cijfer af te ronden en hier gaan we dan ook helemaal voor. Nog even 3 weken knallen en dan zijn deze 4 gave maanden alweer voorbij.

Tot snel weer!

Salam dari kami (groetjes van ons)

1. 26 november 2018
    Wat een mooi verhaal weer en succes voor de laatste loodjes
  2. Simon:
    26 november 2018
    Cerita bagus dan banyak kekuatan dengan bagian terakhir dari magang Anda !!
  3. Miep:
    26 november 2018
    jullie zijn heel goed bezig voor de mensen daar.Hier kunnen de mensen er ook nog van leren.Want die gooien ook nog veel, zomaar neer.succes met je laatste Workshop.
  4. Marcel, Karin en Thomas:
    27 november 2018
    Allen veel succes met de laatste loodjes! Jullie zijn goed bezig met de prototypes. Ook top dat jullie workshops gaan geven aan de plaatselijke bevolking. Zij moeten jullie plannen tenslotte tot uitvoer gaan brengen er een succes van gaan maken. Veel plezier hier mee.
    Juul we zijn trots op jou en aan jou inzet om de wereld weer een stukje beter en mooier te maken. Een wereld die al mooier is door jou aanwezigheid. Veel liefs van ons ❤️😘
  5. Oma en opa van der Leer:
    30 november 2018
    Lieve Juul,als oma en opa zijn we harstiikke trots op jou en je medestudenten.Uit julie verhalen blijkt dat jullie met je kennis veel voor de (vooral armere ) bevolking kunnen betekenen.Wij leren hier ook nog een beetje vreemde talen van.salam dari kami (hoef ik nlet te vertalen he ❤️❤️😀😀 opa en oma