Nog maar 5 weekjes te gaan!

13 november 2018 - Surakarta, Indonesië

De afgelopen 2 weken zijn weer voorbij gevlogen. We hebben besloten om de blog vanaf nu om de 2 weken te doen, omdat er niet heel veel spannends gebeurd.

Na terugkomst van de vakantie is het regenseizoen echt begonnen. Tot nu toe heeft het bijna elke dag wel geregend of geonweerd. Vanuit Nederland hadden we wel poncho's meegenomen, maar met die buien hier heb je daar helemaal niks aan. Het werd maar eens tijd voor een goed regenpak die ons droog naar de uni brengt. Doordeweeks zijn we namelijk vooral op de universiteit bezig aan ons onderzoek, dit doen we dan van 10 tot 4 uur. Het onderzoek begint eindelijk vorm te krijgen en hebben een goede flow te pakken. Het wordt nu tijd om aan de prototypes te gaan beginnen, deze moeten nog worden ontworpen en getest. Ook zijn we bezig met voorbereiden op een conferentie in Semarang op 24 en 25 november. Rully heeft geregeld dat wij ons onderzoek daar mogen presenteren alvast als voorbereiding op onze eindpresentatie van de stage. Naast het harde werken willen we ook nog een beetje gezond doen. Na de vakantie hebben we een maand abonnement genomen in de fitness, zodat we zo vaak kunnen als we willen. Vergeleken met Nederlandse prijzen is een maandabonnement hier heel goedkoop, dus dat kwam goed uit.

Er is gelukkig ook nog veel tijd om leuke dingen te doen. Via Timon hebben we een leuke groep Indonesische mensen leren kennen, waar we nu regelmatig mee optrekken. Afgelopen week zijn we samen wezen fitnessen, zwemmen en later ook uitgenodigd bij een verjaardagsfeest van hun familie. Hierdoor kom je toch nog weer meer in aanraking met de lokale mensen en hun cultuur, dit weer een extra ervaring die we hier mogen beleven.

In de weekenden hebben we tijd om even bij te komen van het harde werken. Afgelopen weekend zijn Charlotte en ik naar een groot winkelcentrum geweest in het zuiden van de stad. Dit deel van de stad is veel nieuwer en rijker en het goede nieuws voor ons is dat ze daar een H&M hebben. Veel kleding en vooral onze schoenen zijn erg vies geworden door al het stof van op de scooter rijden. We hebben dan ook maar meteen de kans gepakt om lekker te gaan shoppen en onszelf te verwennen. Wij meiden kunnen natuurlijk altijd nieuwe kleding gebruiken, onze kledingkast zit nog lang niet vol. Na een lekker dagje winkelen ging het s'avonds vreselijk stromen met regen en heftige onweersbuien. Dit resulteerde dan ook in een stroomstroring, waardoor onze halve wijk zonder elektriciteit zat. Weer een leuke ervaring erbij, geen airco, met een zaklamp douchen en lekker een spelletje kaarten. De stroomstoring was na 2,5 uur weer verholpen en toen ging gelukkig de airco weer aan, het was toch wel warm geworden in de kamer.

Met nog maar 5 weken te gaan komt het einde langzaam in zicht. We gaan dan ook steeds meer uitkijken naar in mijn geval Vietnam en Char's geval Oostenrijk. Nog even knallen voor het onderzoek en dan naar huis gaan met een goede beoordeling van Rully.

Groetjes Charlotte en Julia

1. Oma en opa van der Leer:
    16 november 2018
    Leuk weer wat van je te horen.Mooie verhalen,zodat we ook een beetje jullie stage mee kunnen beleven.We hadden wel enig idee hoe het er daar uitzag (uit onze geschiedenjislessen) dat blijkt wel aardig te kloppen. Dikke kus van oma enopa
  2. Oma en opa van der Leer:
    19 november 2018
    Dank je ben er even klaar mee dlkke kus oma 😘💋💋
  3. Oma en opa van der Leer:
    26 november 2018
    Nog drie weekjes dan zit het er op dan lekker vacantie met pa ma susan robby dikke kus opa en oma 😘😘💋💋