Week 5 in Solo en Lasem

30 september 2018 - Lasem, Indonesië

Hoi allemaal,

Alweer een week voorbij. Deze week zijn we maar 2 dagen in Solo geweest. De rest van de week waren we in Lasem, dat ligt in het noorden van Java.

Maandag begon, zoals gezegd in de vorige blog, met uitslapen na een heftige treinreis. 'S middags hadden we een meeting met Rully en alle tutors over onze onderzoeken. We gaan allemaal met een tutor samenwerken. Julia met Ilham, Timon met Nirwan, Martijn met Rendra en ik met Nina. Zij gaan ons helpen en leren daar natuurlijk zelf ook heel veel van. De maandag was snel voorbij door het uitslapen.

Dinsdag was een redelijk normale dag, charlotte en ik begonnen sportief met sochtends de sportschool. Daarna zijn we lekker gaan eten bij ons standaard restaurant voor de lekkere currysaus. Smiddags hadden we een ontmoeting met vrijwilligers van het rode kruis waar we veel nieuwe dingen te weten zijn gekomen over onze Kampungs. We hebben tot nu toe veel plastic vervuiling gezien, maar ook vervuiling door verf van lokale bedrijfjes. De vrijwilligers vertelde dat de bedrijven geld aan de gemeente betalen om de verf in de rivier te kunnen dumpen. Dit was voor ons een grote shock, dat de gemeente dit eigenlijk goed vindt. Daarnaast gingen we ook kijken bij een project van het rode kruis om een van de rivieren op te ruimen. Een groep van ongeveer 15 mensen ging de rivier in om het plastic eruit te halen en daarna te verbranden, dit is natuurlijk niet de meest goede manier maar het is al fijn om te zien dat ze iets proberen. Na de ontmoeting zijn we samen met de jongens naar een food court gegaan. Heel onverwacht was daar een nederlands eettentje met allerlei nederlandse gerechten. Hier hebben we een patatje oorlog gegeten, echt genieten. Ook kregen we bitterballen van de eigenaar, omdat hij het zo leuk vond dat we uit Nederland komen.

Woensdag begon de dag vroeg met een architectuur les van 8 tot 10. Na deze les gingen we gelijk terug naar huis om de laatste dingen in te pakken voor Lasem. Even snel lunchen bij ons favoriete lokale tentje. Om half 2 gingen we met een taxi naar de campus zodat onze scooter niet 5 dagen daar hoefde te staan. We kwamen te laat aan op de afgesproken plaats maar alsnog waren we de eerste. Indonesian style. We zouden om 2 uur vertrekken maar dat eerd 3 uur omdat de Indonesische studenten te laat waren. De busrit was op zijn zachtst gezegd apart. De buschauffeur had nogal veel haast en raasde links en rechts langs vrachtwagens heen. Het is een wonder dat we zonder ongelukken in Lasem zijn aangekomen. Rond half 8 kwamen we aan in Lasem. Toen zijn we eerst gaan eten. We hebben toen voor het eerst uit een verse kokosnoot gedronken!!! Het eten was ook super lekker dus de sfeer zat er goed in. Na het eten gingen we eindelijk naar het hotel. Dit was een oud chinees gebouw. Het voelde alsof we terug in de tijd gingen. In de kamer was alleen geen badkamer. Daarvoor moesten we een stukje lopen en dan waren er 2 toiletten met douches erin en 2 gaten. Het camping gevoel kwam dus lekker naar boven.

Donderdag moeaten we vroeg opstaan voor een lecture over Lasem en de heritage gebouwen. Na een gratis lunch zijn we met een bus zonder stoelen een tour gaan maken door Lasem en de omgeving. Het was leuk om eindelijk oo een strand te zijn hier. Het strand was heel anders dan we gewend zijn. 'S avonds zijn we weer bij hetzelfde restaurantje als woensdag gaan eten omdat het zo lekker was. Na het avondeten hadden we nog een lecture over de Three Kingdom Batik.

Vrijdag ochtend begonnen we met groepen maken voor de mapping opdracht. Daarna gingen we met een hele oude ov-bus die nog net niet uit elkaar viel naar een oude chinese wijk. We gingen daar naar het watersysteem in traditionele Batik-workshops kijken. Het was heel warm buiten dus iedereen werd er een beetje moe door. Daarna gingen we weer drie batik workshops gaan bekijken. Na de lunch gingen we naar een moskee en kregen we uitleg over hoe de Moslims en Christenen in harmonie leven in Lasem. Ook werd de geschiedenis van de Moskee verteld en kregen we een rondleiding. Een interessante ervaring. Na de rondleiding gingen we naar een Islamic Centre in Lasem. Hier leren ze kinderen hoe ze het geloof het beste kunnen uitvoeren en hoe ze met andere culturen moeten omgaan. De grote baas van het Islamic Centre kwam voor ons daarheen en toen kregen we heel veel mango's en rijstcrackers. Na al die mango's zaten we al best vol dus hebben we alleen nog tempé gegeten bij een streetfood kraampje.

Zaterdag ochtend gingen we eerst naar een museum toe. Het museum is een verzameling van allerlei spullen die met Lasem te maken hebben. Dat gaat helemaal terug tot de koloniale tijd dus er zaten ook Nederlandse spullen tussen. 'S middags zijn wegaan werken aan onze kaarten over het watersysteem. In de avond hebben wij onze presentatie over watermanagement in Rotterdam gegeven. Er waren heel veel gasten uitgenodigd die helaas slecht Engels spraken. Er was een tolk nodig om ervoor te zorgen dat iedereen het snapte.

Na de presentatie vroeg een docent of we mee wilden naar een lokaal festival. Daar hadden we wel zin in dus we gingen mee. Toen we daar aan kwamen bleek het een musical te zijn die maar 1 keer per jaar in Lasem is. Het ging over de geschiedenis en dat er altijd wel oorlogen waren. Toen we aankwamen keek iedereen ons aan en er werden heel veel foto's van ons gemaakt. Na een tijdje werden we uitgenodigd om bij de muzikanten te komen zitten. Zij deden de geluidseffecten en liedjes tussendoor. Dat was al een hele bijzondere ervaring. Daarna werden we ook nog uitgenodigd om backstage bij de acteurs te komen zitten. Alsof het nog niet bizar genoeg was. Heel veel foto's verder, gingen we weer door. We hebben nog even staan kijken naar de dansere3en daarna zijn we maar terug naar het hotel gegaan.

We sliepen om 1 uur 's nachts en om kwart voor 6 werd er op de deur geklopt dat we wakker moesten worden om naar een tempel te gaan. Wij chagerijnig omsat we eigenlijk pas een uur later zouden opstaan. De tempel was mooi maar niet speciaal genoeg om zo vroeg voor op te staan. Na de tempel gingen we kijken bij de haven, daar stonk het heel erg naar vis. Daarna gingen we eindelijk naar de boot toe want we gingen varen! We begonnen in de mangrove en daarna gingen we de Java Zee op naar een koraal eiland. Helaas was dit koraal allemaal dood maar het was een super gave ervaring. Tijdens de boottocht konden we eindelijk even zonnen. Toen we terug in het hotel kwamen na de boottocht was het pas 10 uur. We hebben nog even ontbeten en daarna moesten we snel een presebtatie maken over de afgelopen dagen. Ook bij deze presentatie was weer veel publiek uitgenodigd. Na de presentatie werd het Batik museum in het complex geopend en werden de seven angels (de vrouwen die al heel lang batiks maken) in het zonnetje gezet.
Daarna moesten we snel eten en inpakken. Om 2 uur ging de bus weg, terug naar Solo. We zitten nu nog steeds in de bus. Het is nu 6 uur.

Een lang verhaal deze week, maar we hebben ook veel meegemaakt.

Veel leesplezier!

Groetjes Julia en Charlotte

1. Oma en opa van der Leer:
    30 september 2018
    Het lljkt wel of we een boek zitten te lezen.Wat leuken en tevens leerzaam voor julllie om dit allemaal mee te maken.Hebben wel even stiekem gegoogled hoever jullie van Sulawesie verblijven,we zijn gerust gesteld over de grote afstand.Verder nog veel plezier en leerzame stage toegewenst een dikke knuffel van oma en opa
  2. 3 oktober 2018
    Weer goed om te lezen dat jullie zo veel mee krijgen van de geschiedenis van het land