Hard werken aan ons onderzoek en een leuk weekend

7 oktober 2018 - Surakarta, Indonesië

Welkom bij weer een nieuwe blog, week 6 alweer. De blog is iets verlaat omdat we zo'n druk weekend hadden, maar zeker weer de moeite waard om te lezen.

Afgelopen week hebben we veel gewerkt aan ons onderzoek, na alle drukte hadden we hier eindelijk weer eens tijd voor. Er zijn veel vorderingen gemaakt in de analyse van de Kampungs, waardoor we nu een goed beeld hebben van de problemen rondom watermanagement. Na de analyse kunnen we beginnen met het bedenken van oplossingen voor de problemen die we tegen zijn gekomen. Rully heeft ons gevraagd om naast een analyse ook echt prototypes te maken en samen met de bewoners te testen. Het bedenken van prototypes en oplossingen zal dan ook onze bezigheid zijn tot aan onze vakantie.

Het weekend was zeker spectaculair te noemen, het hiken van Gunung Prau. Zaterdag stond om 4:15 de wekker om ons klaar te maken voor het hiken, lange mauwen aan en dikke jassen mee. Na een lange reis van 5 uur kwamen we eindelijk aan bij het basecamp van de berg. Eerst nog goed geluncht, want op een lege maag kan je natuurlijk geen berg beklimmen. Het hiken zelf was zwaarder dan verwacht, het was een zanderig steil pad met weinig grip of plekken om je vast te houden. Met wat rustmomentjes om van het uitzicht te genieten en even op adem te komen, hebben we er net iets langer dan 2 uur over gedaan. Eenmaal aangekomen boven zijn we met z'n vieren de berg gaan verkennen. Natuurlijk moesten er ook wat foto's op instagram geplaatst worden, dus hebben we een goede spot opgezocht voor de zonsondergang. Helaas was er veel bewolking, dus weinig te zien van de zonsondergang. Na de zonsondergang zijn we terug gegaan naar ons kamp, de rest van de groep was toen ook eindelijk aangekomen. We zouden natuurlijk ook gaan slapen op de berg, dus hadden we een aantal mensen die onze tenten en slaapspullen droegen en voor ons kookte. Na de zware hike was het ideaal dat iemand lekker voor je ging koken terwijl wij konden chillen. Rully had ons al gewaarschuwd dat de temperatuur op de berg wel kon dalen tot 8 graden. s'Avonds tijdens het eten merkte we al dat er meer wind kwam en dat het erg koud werd, we zijn daarom meteen na het eten de tent in gekropen. Door de harde wind was het s'nachts rond de 5 graden, voelde net alsof we in Nederland waren. De nacht was erg lang met heel weinig slaap, in totaal hebben we misschien 3 uurtjes geslapen. Het wakker worden was wel weer heel gaaf, een super mooie zonsopgang. Ons kamp was precies aan de goede kant van de zonsopgang, dus konden we lekker in onze slaapzak de zonsopgang bekijken. Nog even goed ontbijten en toen weer terug hiken naar het basecamp. We gingen via een ander pad naar beneden, dit ging ook een stuk sneller dan omhoog. Binnen 1,5 uur waren we beneden en hadden we eindelijk weer service. Gelijk alle foto's delen en kiezen welke er op instagram gaat. Na een goede lunch was het weer tijd om terug te gaan naar Solo, we zagen wel erg op tegen de lange busreis. Gelukkig hebben we een beetje slaap kunnen pakken, waardoor de reis wat sneller ging. Eenmaal terug in Solo waren we zo moe dat we eten besteld hebben en gelijk zijn gaan slapen.

Ondanks de spierpijn is de week zeer goed afgesloten en zijn we weer een ervaring rijker. Helemaal back to basic met geen service, slapen in een tent en plassen in de natuur was weer iets om niet te vergeten. Nog een weekje hard werken en dan hebben we 2 weekjes vakantie, weer iets leuks om naar uit te kijken.

Geniet van onze foto's!

Groetjes van ons

1. 9 oktober 2018
    Was weer een goed verslag en genoten van de foto's xx
  2. Marcel, Karin en Thomas:
    11 oktober 2018
    Wat een mooie belevenis weer, prachtig!
    Veel succes verder met het vervolg van jullie onderzoek. Benieuwd wat jullie gaan bedenken.
    We zien de volgende blogs en foto's met plezier tegemoet
  3. Oma en opa van der Leer:
    12 oktober 2018
    We hebben weer genoten van jullie reis-stage verslag.Voor volgende week wensen we jullie een goede reis naar Bali toe.Prachtig mooi eiland,veel te bezichtigen. Dikke knuffel en kus van oma en opa