Solo - Semarang

24 september 2018 - Surakarta, Indonesië

Hoi lezers,

Welkom bij de blog over week 4, helaas een dag te laat. Deze week ging nog sneller voorbij dan de eerste drie weken. Julia, Timon en ik gingen woensdag t/m zondag naar Semarang en Martijn ging voor zijn visum van donderdag t/m zondag naar Kuala Lumpur. Daarover komt later een aparte blog.

De week zou beginnen met een muurschildering-project in Kampung Sewu van de studenten die ons helpen. Wij waren gevraagd om ook te komen helpen met schilderen dus dat leek ons wel een mooie bijdrage. Maar dat liep even anders; om 8 uur 's ochtends moesten we klaar staan om te beginnen. Om 8 uur kregen we een berichtje dat ze er nog niet klaar voor waren dus of we dan om 10 uur naar de plek in de Kampung konden komen. Nou ok dan gaan we nog even terug naar bed en dan gaan we daar om 10 uur heen. Om 10:10 kwamen we daar als eerste aan. Wachten dan maar. Na een tijdje nog niemand dus wij sturen een berichtje waar ze blijven. Om kwart voor 11 zeiden ze dat we beter om 1 uur terug konden komen omdat ze nog spullen aan het kopen waren. Goed, dus wij naar een koffietentje voor wat eten en koffie en 2 uur wachten dan maar. Julia en ik wilden bij een bakkerij gaan kijken, wij met de scooter daarheen, en toen kregen we onderweg een lekke band. Gelukkig was er in diezelfde straat een mini garage waar ze gelijk aan het werk gingen. Ze spraken daar geen Engels dus toen hebben we uit paniek Nirwan (student die ons met alles helpt) gebeld of hij wilde komen helpen. Na 15 minuten wachten kwam hij aan en konden de mannen van de garage de binnenband vervangen. Dit werd gedaan voor iets meer dan 2 euro. Toen Nirwan toch bij ons was maakte hij van de gelegenheid gebruik om ons te vertellen dat het voorbereiden van de muurschildering nog wel even ging duren dus dat we beter dinsdag rond 1 uur terug konden komen om te helpen. Toen zijn we het slechte nieuws gaan vertellen tegen Timon en Martijn. De rest van de dag hebben we gewerkt aan ons onderzoek.

Maar ook dinsdag ging niet door, om 10 uur kregen we een berichtje dat de muur niet goed genoeg was voor de muurschildering dus dat ze die eerst nog glad moesten maken. Het kwam er op neer dat we ook vandaag niet gingen schilderen. Dan maar zelf nog even werken en sporten. 'S avonds hebben we ingepakt voor Semarang.

Woensdag begon de dag al om 8 uur met een gastles van Tristan uit Frankrijk. Om 1 uur hadden we weer een gastles van Romeo uit Italië. Tijdens die laatste les begon het super hard te regenen. De eerste regenbui die we meemaakten hier in Indonesië. Het regende super hard maar de studenten zeiden dat dat nog maar een kleine regenbui was voor hier. Dat wordt nog wat tijdens het regenseizoen dat er bijna aankomt. We waren met de scooters naar de universiteit gegaan dus moesten die ook weer thuis komen. Maar geen regenpak/poncho en we hadden onze laptops bij ons. Op de scooter naar huis was dus geen optie. Na de laatste les hadden we ook nog een beetje haast omdat onze trein naar Semarang om half 7 ging. We hebben uiteindelijk een taxi naar huis genomen en Rendra heeft onze scooter naar huis gebracht. We zijn hem eeuwig dankbaar daarvoor. Thuis aangekomen moesten we nog eten maar in die regen was er geen go-food beschikbaar. Toen zijn we maar vroeg naar het station gegaan, geprobeerd om eten te bestellen. Dat lukte niet. Dan maar koekjes kopen bij de supermarkt. Nog een beetje stress omdat Timon zijn paspoort vergeten was maar held Martijn kwam die brengen dus toen hebben we de trein toch allemaal gered gelukkig. 2,5 uur afzien in een volle en krappe trein met hele oude bankjes. Eenmaal in Semarang zijn we snel nog wat gaan eten en toen lekker gaan slapen in het hotel.

Donderdag stond er een field trip naar Dieng op het programma. Dit was onderdeel van de conferentie waarvoor we naar Semarang gingen. We moesten om 6 uur opstaan en om half 8 vertrok de bus naar Dieng. Na een hobbelige en steile rit van 4,5 uur kwamen we aan op 2300 meter. Hier was het maar 15 graden. We werden door allemaal paparazzi ontvangen alsof we hele belangrijke mensen waren. We kregen een kleine rondleiding en toen was het tijd voor lunch. Na de lunch gaven 4 mensen een presentatie en was er ruimte voor vragen. Dit alles gebeurde in het Indonesisch waardoor wij er niks van verstonden. Na de presentaties gingen we nog een stukje wandelen over een Boeddha-stairs. Tot slot gingen we nog langs een tempel waar we de zonsondergang gekeken hebben. Toen we terug reden was het al helemaal donker. We waren pas om half 12 terug in het hotel.

Vrijdag begon de echte conferentie in de Kota Lama (oude binnenstad gebouwd door de Nederlanders in de koloniale tijd). Ook dit was allemaal in het Indonesisch. We hebben niks verstaan van de hele dag. Dat was wel heel jammer. We zaten daar voor niks dus. De dag duurde ontzettend lang het we werden er super moe van. 'S avonds gingen we met onze vrienden uit Rotterdam (zij doen hun stage in Semarang) naar Sakapatat. Een gezellige avond.

Zaterdag weer een precies dezelfde dag als vrijdag. Niets kunnen verstaan en er voor niks bij zitten. Gelukkig zei Rully om 2 uur dat we weg mochten. Dus toen konden we eindelijk de stad in. 'S avonds werden we uitgenodigd voor het diner bij de conferentie. Daar hadden ze super lekker traditioneel Indonesisch eten. Hierna weer naar Sakapatat geweest met de anderen.

Zondag hebben we lekker uitgeslapen en toen zijn we naar het hotel/huis van de anderen gegaan. Samen geluncht en toen gesport op de 23e verdieping en daarna een lekkere duik genomen in de infinity pool. 'S avonds zijn we uiteten geweest bij een lekker Indonesisch restaurant en daarna nog gezellig in hun kamer gewacht tot we weer naar Solo gingen met de trein.

De trein ging pas om 00:05. Het was weer een zelfde trein als op de heenweg. Niet comfortabel en krap dus. We gingen op tijd weg maar onderweg hebben we meer dan een uur stil gestaan dus we kwamen niet om 02:45 aan maar om 03:55.

Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen tot 12 uur. En nu zijn we aan het werk in ons kantoor op de universiteit.

Deze week gaan we van woensdag t/m zondag naar Lasem. De volgende blog zal dus ook op maandag verschijnen.

Groetjes,

Julia, Martijn, Timon en Charlotte