Een rustige week met een mooie ervaring afgesloten

16 september 2018 - Surakarta, Indonesië

Hoi allemaal,

welkom bij alweer de derde blog van onze reis. Deze week was onze agenda minder druk dan vorige week, maar daarom niet minder leuk.

De week begon met een gastcollege van een docent uit Frankrijk, Catherine Baron. We hadden haar al ontmoet op de conferentie vorige week en nu gaf ze een gastles aan de klas die wij ook volgen tijdens onze stage. Deze les was gelukkig wel in het Engels. 'S avonds zijn Julia en Charlotte een nieuwe helm gaan kopen voor Julia omdat ze rare bultjes kreeg van de helm die we bij de scooter kregen. Die helm zag er achteraf ook niet meer zo fris uit.

Op dinsdag was het een nationale feestdag in Indonesië dus waren we vrij! Omdat het hier feest was hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt en zijn we lekker gaan zwemmen in het Novotel. Gewoon naar binnen lopen alsof je er hoort en in het zwembad springen!

De woensdag begon vroeg met een les van de architectuur klas. Deze was half in het Engels en half in Bahasa, dus we hebben hier gelukkig nog iets van meegekregen. Er werden groepjes gevormd voor een soort mini project. We zitten allemaal in een eigen groepje met 4 of 5 Indonesische studenten. Hierdoor krijgen we een goed beeld van het studeren in Indonesië. Na deze les hebben we nog een meeting gehad met Rully. Ze vertelde dat we naar Semarang gaan volgende week voor weer een conferentie. In Semarang gaan we onze vrienden uit Rotterdam weer zien.

Donderdag was weer een gewone werkdag in ons kantoor. Julia en Charlotte hadden eind van de middag een skype gesprek met de begeleider van school. Tijdens dit gesprek werden het plan van aanpak en het verdere verloop van de stage besproken.

Op vrijdag zijn we voor de verandering niet naar ons kantoor gegaan om te werken maar zijn we naar Kampung Sangkrah geweest om deze in het echt te zien. Rully vertelde donderdag opeens dat we deze er ook nog bij moesten onderzoeken dus die zijn we maar gelijk gaan bekijken. Het was zo heet en we hadden het zo warm gekregen van al dat lopen dat we maar weer naar het Novotel zijn gegaan om te zwemmen. Dat was een goed begin van het weekend.

En nu komt de leukste dag van de week; zaterdag! Op zaterdag zijn we om half 9 weg gegaan en met onze scooters naar een tempel gereden. Dit was ongeveer 35 km rijden en toen we eenmaal de vieze stad uit waren was de reis het hoogtepunt van de trip. We reden door rijstvelden en theeplantages, door de bergen en het ging heel steil omhoog en omlaag. Hier alvast 200 foto's gemaakt en de tempel moest nog komen. Uiteindelijk zijn we geklommen naar 1500 meter en hadden we super mooi uitzicht. De tempel was ook mooi trouwens. Hier waren wij overigens de toeristische attractie. Iedereen wilde met ons op de foto. Nadat iedereen met ons op de foto's was geweest zijn we naar een waterval in de buurt gereden. Deze waterval was duidelijk nog niet ontdekt door toeristen, want het was lekker rustig. De waterval was super mooi en het water was super schoon en helder. Zo helder dat Martijn zelfs een slokje durfde te nemen. We hebben in het water van de waterval gestaan en ongeveer weer 500 foto's gemaakt. Hierna was het tijd om weer terug te gaan naar Solo. Eenmaal terug waren we allemaal doodmoe en zijn we gelijk in slaap gevallen. Bij de jongens liep deze powernap een beetje uit de hand. Een geslaagde dag dus!!! Voor een selectie uit de 500 gemaakte foto's, zie het foto album. Timon maakt een aftermovie dus stay tuned.

Vandaag, zondag, zijn weer weer aan het werk gegaan. Ja, er wordt gewoon gewerkt in het weekend. Om de zwemmiddagen weer te compenseren.

Volgende week wordt wel weer een drukke week met een muurschildering en een reisje naar Semarang.